Start!  |   Wydarzenia  |   Pliki  |   Video  |   Forum  |   Szkolenie  |   Galeria  |   Zawodnicy  |   Linki  |   O nas
21.10.2018
Dobry start
 

Witamy !
Co zrobić żeby zacząć pływać:


[Wstęp] [Jak żeglować ?] [Żeglarstwo w Życiu] [Podsumowanie] [Bibliografia] [Pytania]

Wykorzystano obszerne fragmenty pracy seminaryjnej Michała Dworakowskiego "Żeglarstwo: Sport, Życie, Ekonomia", UG 1999.

WSTĘP

'Żeglarstwo uczy odwagi oraz rozwagi, odporności na trudy, szybkiego podejmowania trafnych decyzji, kierowania zespołami ludzkimi, koleżeńskości, umiejętności współdziałania w grupie, zaradności, samodzielności, rzetelności, odpowiedzialności, dyscypliny. Nierozłączny związek żeglarstwa z naturą powoduje, że sport ten nie tylko pomaga w utrzymaniu dobrej kondycji fizycznej, ale jest też źródłem wspaniałego relaksu psychicznego. Żeglarze są pełni radości życia, zdrowi, wydajni w pracy, są świetnymi organizatorami i oddanymi społecznikami.' (Czajewski, 1996)

Żeglarstwo to nie tylko sport, ale też styl życia i sposób zarabiania pieniędzy - nie tylko przez każdego z osobna, ale też przez wioski, miasta, a przez to i państwo, czyli w rezultacie, nas … Polaków.

...





JAK ŻEGLOWAĆ ?

Jak zrobić karierę ?

W ostatnich latach, żeglarstwo, znane jest przede wszystkim dzięki finniście - Mateuszowi Kusznierewiczowi. Zdobycie przez niego olimpijskiego medalu, sprawiło, że sport ten, ma dzisiaj tak wspaniałą i potrzebną reklamę, której skutki odczuwają wszyscy polscy żeglarze. Żeglowanie to jednak o wiele więcej niż sama klasa Finn.

Mając sześć lat dziecko z własnej ciekawości lub za namową rodziców rozpoczyna swoją żeglarska przygodę od zetknięcia się z zimną powierzchnią basenu. Umiejętność pływania to podstawa. Równolegle rozpoczynają się zajęcia ogólnorozwojowe na sali gimnastycznej oraz w terenie, a także nauka teorii żeglowania i treningi 'na sucho'. Szkolenia te odbywają się zazwyczaj zimą. Już w tym momencie młodzi adepci przechodzą pierwszy sprawdzian wytrwałości. Po półrocznym kursie, na wiosnę, równolegle z kontynuowanymi zajęciami na basenie, rozpoczynają się pierwsze treningi na wodzie. Maluchy zaczynają pływać na przygotowawczej klasie Optymist. Winny jestem tutaj wyjaśnienie, że sportowe łódki dzielą się na przygotowawcze i olimpijskie.

Początki bywają trudne, ale za razem bardzo ekscytujące. Już po kilku tygodniach dzieciaki biorą udział w pierwszym obozie żeglarskim. Potem startują w pierwszych regatach i na całego rozpoczyna się ich kariera sportowa. Niektórzy już w wieku dziesięciu lat osiągają pierwsze poważne tytuły.

Są też tacy co rezygnują, ale odchodzą już z pewnym bagażem doświadczeń, które na pewno będą procentować w przyszłości. Wielu z nich powróci później do żeglarstwa na studiach, wyjeżdżając na żeglarskie obozy turystyczne. Krótko mówiąc - choć odchodzą, to z pewnością połknęli już 'bakcyla żeglarstwa'.

Ci co wytrwali, w wieku piętnastu lat lub szybciej (jeśli zbytnio wyrosną), przechodzą na wyższe klasy. Może to być dwuosobowy Cadet, trapezowa 420-ka lub stopniowo zastępujący obie żaglówki, nowoczesny L'Equipe, a także jednoosobowy Laser Radial. Powoli zamierają już stare popularne 'Okeje', a ich miejsce zajmują nowoczesne łódki takie jak Europa.

Z wymienionych klas tylko Europa jest łodzią olimpijską, pozwalającą na pełną realizację sportowych marzeń. Odpowiednikiem Europy dla mężczyzn jest Laser.

Jak widać, wybór jest ogromny i każdy może znaleźć coś dla siebie. Każda z tych klas jest inna. Różnica ta uwidacznia się zwłaszcza w ilości osób żeglujących na danej łodzi, a także w ilości żagli (tylko grot lub grot, fok oraz spinaker).

Ja kojarzę żeglarstwo przede wszystkim z dwiema łódkami: Finn'em oraz 470-ką. Są to jedne ze starszych konstrukcji, pozostają jednak nierzadko niedoścignionymi wzorami, nawet dla dzisiejszych naukowców, a także - zwłaszcza 470-ka - przykładami poczucia stylu i elegancji żeglarskiej.

470

Jak wygrywać ?

W żeglarstwie obowiązują ściśle określone zasady. Przede wszystkim, każdy poważnie myślący sportowiec, musi doskonalić swoje umiejętności teoretyczne z zakresu:

  • meteorologii,
  • taktyki,
  • techniki żeglowania,
  • hydrodynamiki,
  • aerodynamiki,
  • oraz przepisów regatowych.
Oczywiście obowiązują go tylko wybrane zagadnienia z tych dyscyplin, jednak nawet wybrane fragmenty tych przedmiotów, tworzą dość pokaźny materiał do studiowania.

Najważniejszymi zagadnieniami żeglarstwa są woda i wiatr. Zwłaszcza wiatr jest do żeglarstwa niezbędny. Jest on silnikiem żaglówki. Aby pokazać w jaki sposób ścigają się łódki, trzeba wytłumaczyć zasadę poruszania się żaglówki. Nie może ona płynąć prosto pod wiatr. Na pokonanie tej niedogodności pozwala halsowanie. Polega ono na żeglowaniu pod pewnym kątem do wiatru (zależy on od typu jachtu), raz gdy wiatr wieje z prawej strony (prawy hals), drugi raz gdy dmucha z lewej (lewy hals). Na tej zasadzie opiera się podstawowy przepis: Przepis prawa drogi. Mianowicie, pierwszeństwo ma zawsze jacht znajdujący się na prawym halsie. Pływanie pod większymi kątami do wiatru jest w pełni możliwe.

Żaglówki, wykorzystując te uwarunkowania, startują w regatach. Same zasady ścigania się, sensu stricto, są bardzo proste. Jachty pływają po trasie, która najczęściej przybiera kształt trójkąta lub trapezu. Trasę ograniczają tzw. boje kursowe, które należy ominąć odpowiednią burtą (bokiem łódki).

Żaglówki startują zgodnie z określoną procedurą, reagując na sygnały optyczne (flagi kodu) oraz dźwiękowe nadawane przez komisję regatową. Wygrywa ten, kto przekroczy linię mety jako pierwszy. Ewentualne spory rozstrzygane są przez komisję sędziowską przeważnie na lądzie. Podczas jednych regat odbywa się od minimum czterech, do czternastu wyścigów. Przy rozegraniu liczby biegów bliższej czternastu, jeden lub dwa najgorsze rezultaty są odrzucane. Wyniki podsumowuje się dzięki systemowi punktów karnych, to znaczy: im gorsze miejsce w wyścigu, tym więcej punktów. Po wygraniu odpowiedniej ilości regat krajowych i zagranicznych, sportowiec osiąga swój cel jakim jest satysfakcja lub/ i medal olimpijski.




ŻYCIE

Różnorodność żeglarstwa pozwala także na doskonalenie osobowości oraz kształtowanie cech charakteru młodego człowieka. Żaglówki jednoosobowe umożliwiają samorealizację, uczą niezależności, dwuosobowe dostarczają doświadczeń związanych ze współpracą dwóch osób oraz opanowaniem tak potrzebnym w późniejszym, dorosłym już życiu. Oprócz tego żeglarstwo determinuje sprawność fizyczną, hartuje zarówno cieleśnie jak i mentalnie.

Nie bez znaczenia jest też kontakt z przyrodą. Przepisy są bardzo restrykcyjne i już od początku kładą nacisk na szanowanie środowiska naturalnego. Młody człowiek wyczula się na sprawy związane z jego otoczeniem. Szanuje przyrodę, bo umożliwia mu ona żeglowanie oraz pozwala żyć. Nauka ta w dorosłym życiu owocuje tym, że staje się on orędownikiem szacunku dla otoczenia i w podejmowanych działaniach (np. budowa fabryki) nie jest mu obca ekologia.

Żeglarstwo uczy systematyczności i wytrwałości. Spotkania w klubie, treningi, wyjazdy - wszystko to powoduje, że sportowiec ceni czas i potrafi go w odpowiedni sposób wykorzystać. Zawodnicy na bardzo wysokim poziomie, na początku każdego roku przygotowują wraz z trenerami plan działania. Plany takie obejmują regaty, treningi, badania wydolnościowe i sprawiają, że sportowiec nie ma już czasu na nic innego.

W przypadku uprawiania żeglarstwa wyczynowego, połączenie go z nauką jest niestety bardzo trudne. U dzieci i młodzieży sprawa wygląda trochę inaczej niż u wyczynowców. Trenerzy kładą ogromny nacisk na wykształcenie zawodników. Jeżeli rodzice, nauczyciele lub trenerzy zauważą, że dziecko ma problemy w szkole, sport odchodzi na dalszy plan. Do takich sytuacji dochodzi jednak niezwykle rzadko, ponieważ żeglarstwo pobudza do myślenia i sprawia, że żeglarze są przeważnie jednymi z najlepszych uczniów.

Konstrukcja przepisów oraz zachowanie zawodników podczas regat sprawia, że żeglarstwo nazywane jest sportem dżentelmeńskim. Zasada fair play jest dominującą i pożądaną. Pełni energii, młodzi adepci żeglarstwa, miewają z nią pewne problemy, które przeważnie znikają jednak w okresie dorastania. Dzięki żeglarstwu dzieci mogą się po prostu wyżyć !!! Powoduje to, że sprawiają mniejsze kłopoty wychowawcze lub, dzięki wysokim wymaganiom stawianym przez sport psychice, ujawniają swoje wady, nad którymi można zacząć pracować o wiele wcześniej.

Co z pieniędzmi ?

Żeglarstwo kojarzone jest ze sportem ludzi bogatych. Prawda jest taka, że koszt żeglowania zależy od profesjonalizmu w podejściu do niego. Przykładowo koszt pięcioletniego cyklu przygotowań olimpijskich może wahać się od pół do miliona złotych w zależności od typu łódki. Koszt ten jest nie do udźwignięcia przez załogę. Sprawia to, że na całym świecie, w tym także w Polsce, ogromną rolę odgrywają sponsorzy. Niestety w naszym kraju pozyskanie sponsora jest bardzo trudne, aczkolwiek możliwe. Wszystko to powoduje, że żeglarze muszą być po trochu sportowcami i "ekonomistami".

Z drugiej strony, żeglarstwo turystyczne, może wiązać się jedynie z minimalnymi kosztami, które pokrywać będą jedynie wypożyczenie łodzi. Jak widać każdy może znaleźć coś dla siebie.

Żeglarstwo to oczywiście nie same koszty. To także ogromne pieniądze, które można na nim zarobić. Powoli zaczynają to dostrzegać rządzący naszym krajem tworząc warunki do rozwoju żeglarstwa w Polsce. (...)


PODSUMOWANIE

Żeglarstwo ... kwintesencja życia, źródło radości oraz satysfakcji.

Kiedy młody człowiek po raz pierwszy siada na łódkę, nie zdaje sobie sprawy z tego jak wiele przygód, tych miłych oraz tych nieprzyjemnych go czeka. Nie wie, że decyduje się właśnie jego los. Może być jednak spokojny. Znalazł się w dobrych rękach.

"Walory żeglarstwa czynią je nieporównywalnym z żadną inną dyscypliną sportu. Żeglować można indywidualnie i w wieloosobowych załogach, będąc przedszkolakiem i emerytem, po wodzie, lodzie, a nawet piasku. Można uczestniczyć w regatach lub mierzyć się tylko z żywiołem wody i powietrza oraz z własną słabością, samemu określając skalę trudności, jakie należy pokonać. W każdym z przypadków nie będzie świadków zwycięstwa lub klęski, braw ani gwizdów, bo żeglarstwo to sport bez trybun i kibiców. W żeglarstwie klęska może oznaczać utratę życia, bo sport ten to prawdziwa, męska przygoda, a o prawdziwej przygodzie mówić można tylko wtedy, gdy wiąże się ona z najwyższym ryzykiem." (Czajewski, 1996) Żeglarstwo jest sportem, któremu warto powierzyć swoje życie, wystarczy popatrzeć …

Czekamy !




BIBLIOGRAFIA

    Książki:

  1. Jacek Czajewski (redaktor) - Encyklopedia Żeglarstwa, PWN, Warszawa 1996
  2. International Sailing Federation - The Racing Rules of Sailing for 1997 - 2000, PZŻ, Warszawa 1997
  3. B. Bańkowska, B. Szwankowska … - Uwarunkowania i wytyczne realizacyjne zagospodarowania terenu mariny w Gdyni (studium przedprojektowe), Fundacja Ecobaltic, Gdynia 1997
  4. Polski Związek Żeglarski - Informator '99, PZŻ, Warszawa 1999

    Czasopisma:

  5. Magazyn Żeglarzy i Motorowodniaków 'Rejs' - nr 9, 11.1999 rok, miesięcznik, ( Polska )
  6. 470 Times - No. 10.10.1999, kwartalnik, (Europa)

    Internet:

  7. www.zeglarstwo.itp.net.pl
  8. www.470.org













tekst: Michał Dworakowski, grudzień 1999

© Copyright 2001-2010   sails.pl team
email: do@sails.plhosted by  © no1
Stronę wygenerowano w czasie: 0.130140066147s