Start!  |   Wydarzenia  |   Pliki  |   Video  |   Forum  |   Szkolenie  |   Galeria  |   Zawodnicy  |   Linki  |   O nas
19.8.2022

 


22:01:00 17.11.2003
Audi SANY Cup 2003  //  Inne informacje - 2003


Chcesz dostawać powiadomienia o nowych artykułach na sails.pl?
Kilknij tutaj!!!

  

W dniach 19-23 października 2003 rozegrano Międzynarodowe Mistrzostwa Republiki Słowackiej w Żeglarstwie Morskim. Mistrzostwa rozgrywały się wokół chorwackiej wyspy Murter.
Moja relacja jest trochę spóźniona, ale lepiej późno niż wcale…

Lepiej też dlatego, że regaty były dość ciekawe i pomimo, że Słowacy nie mają swojego morza to chętnie pływają na morzu i się na nim ścigają. Dobrze też dla tego, bo ich regaty morskie wyglądają trochę inaczej niż te rozgrywane u nas. Niektóre, rozwiązania podobały bardzo mi się inne mniej.

Regaty rozgrywano w dwóch klasach. Pierwsza to jachty przeliczane wg międzynarodowej formuły ORC Club, a druga była przeliczana według Zadarskiego Handicapu (Zadar - miasto w środkowej Chorwacji).

Ja obserwowałem regaty z pokładu jachtu typu ELAN 431 o bojowej nazwie 'BOJAN' , gdzie sterowałem halsówki i trymowałem spinakera. Natomiast kapitanem był Jan Vohnik z Czech, a startowaliśmy w klasie Handicapu Zadarskiego. Nie byliśmy jedyną załogą, która reprezentowała Czechy. Aż jedna trzecia załóg pochodziła z Czech.

Pierwszy dzień to zapisy i pomiary jachtów. I tego też dnia okazało się co niesie za sobą nazwa - Zadarski Handicap. Formuła ta bierze pod uwagę podstawowe dane, takie jak długość jachtu, powierzchnia żagli oraz takie fakty jak rolfok, czy też typ śruby napędowej. Formuła prosta w użyciu i wygodna, może nie jest tak wyrafinowana jak IMS czy IRC, ale jest przynajmniej oparta na jakichkolwiek obliczeniach, a nie na własnym mniemaniu sędziego jak to ma miejsce w przypadku regat gdańsko-gdyńskich, gdzie funkcjonują przeliczniki typu WWZG itp.

Drugi dzień regat przywitał nas silnym Jugo - wiatrem o kierunku SE wiejącym wzdłuż wybrzeża Chorwacji. Trasę tego dnia ustalono jako duży trójkąt o długości 20 Mm, którego boki wyznaczały linie startu/mety i dwie wyspy. Zaraz po starcie wiatr zaczął przybierać na sile dochodząc w porywach do 7B i te jachty, w tym my, które wcześniej nie zdecydowały się na zrefowanie grota tym razem musiał to zrobić. Cały dyskomfort halsówki wynagrodziło nam ekscytujące serwowanie w kierunki mety. Tylko 2 jachty zdecydowały się na postawienie w tych warunkach spinakera, z czego jednemu z nich kolorowy żagielek wkrótce 'odfrunął' i zostały tylko z niego kolorowe falbanki. Niektóre jachty nie radziły sobie z falami które rozbudowały się do 1,5-2m i co chwila było widać jak któryś z nich leży na burcie. Jeśli chodzi o nasz wynik to nie byliśmy po pierwszym dniu zadowoleni kończąc ten wyścig na 9 miejscu. Ale wiele więcej nie mogliśmy się spodziewać, bo zaraz po starcie odkryliśmy małą fontannę wybijającą z naszej toalety. I przez pół trasy mieliśmy wewnątrz jachtu mały basen. Jak się też okazało w następnych dniach nasz jacht znacznie lepiej pływa przy słabszym wietrze.

Dzień trzeci to start do długiego, bo aż 94 milowego wyścigu. W połowie tego wyścigu była też ustawiona lotna meta i wyścig ten był liczony jako dwa. Dlatego ten wyścig w dużym stopniu decydował o końcowym wyniku. Trasa tego wyścigu była wyznaczona przez 8 wysp, dlatego był to wyścig dość malowniczy, ale zarazem trudny nawigacyjnie. I to właśnie doświadczenie i dobra nawigacja naszego kapitana w nocy pozwoliła nam awansować  z 9 miejsca na lotnej mecie na 5 na koniec przepłyniętych 94 mil.

Dzień piąty (po odpoczynku po wyścigu nocnym, który trwał do rana a dla niektórych do południa) to najkrótszy, bo 10 milowy wyścig. Ale i on dal nam dużo emocji. Ktoś za blisko przepłynął jednej z wysepek (dla niego wyścig się skończył). Parę łódek miało problemy ze spinakerami. Nam udało tym razem, po nie najlepszym starcie, udało się zając 3 miejsce. Jeszcze raz nasz skipper dał popis nawigacji, decydując, że okrążymy jedną z wysepek (która nie była punktem zwrotnym na naszej trasie) z innej strona niż cała flota. Dzięki tej decyzji wyprzedziliśmy około 10 jachtów. Do tego jeszcze dobrze rozegrana ostatnia halsówki dała nam jeszcze awans o kilka następnych oczek.

Generalnie regaty bardzo mi się podobały, pomimo, że nie były to najbardziej 'profesjonalne' regaty jakie widziałem. Był to pewien kompromis pomiędzy tym, żeby regaty podobały się i tym którzy przyjechali się ścigać i tym, którzy przyjechali się pobawić. Bardzo dobrym akcentem było też to że przy każdym punkcie zwrotnym znajdowała się motorówka jury, co jest raczej nie spotykane w Polsce. Niektórym z was też może wydawać się, że regaty czesko-słowackie nie mogą przyciągnąć dużo zawodników. Nic bardziej mylnego w regatach wystartowało 37 załóg (około 250 zawodników), od 7,5 do 15 metrów długości  ( w większości były to jachty 11-13 metrowe). Taka liczba też nie jest spotykana w naszym 'morskim' kraju, gdzie 5 dużych jachtów morskich to już jest sukces.

Jeśli chodzi o nasz wynik, może nie jest rewelacją, ale też nie nastawialiśmy się na walkę o 'pudło', pojechaliśmy zobaczyć jak te regaty wyglądają i wiemy też, że nasz jacht, który jest starym turystykiem normalnie wypożyczanym w lato na 'crusing' nie nadaje się do konkurowania z teamami, które przyjechały na swoich jachtach lub 'jedynie' przywiozły ze sobą swoje jachty uszyte specjalnie na tą imprezę. Ale już myślimy nad tym jak się przygotować, aby przyszłym roku wypaść lepiej.

Poniżej wyniki:

Klasa ORC
1. Sejkora Ludek, CZE, 3pkt
2. Hajek Milan, CZE, 5pkt
3. Satrapa Jan, CZE, 13pkt

Klasa Zadarski Handicap
1. Kanuk Jan, SVK, 5pkt
2. Potucky Juraj, SVK, 5pkt
3. Cech Peter, CZE, 9pkt
.....
7. Jan Vohnik, CZE, 17p

Dla tych, którzy chcą zobaczyć pełne wyniki lub poćwiczyć język słowacki - oficjalna strona: www.sany.sk
Zapraszam też do galeri.

Pozdrawiam

wypowiedz się na FORUM




NEWS
 
5.19Polscy Match Racerzy Atakują
5.18Katamarany
5.16Oiler Cup
5.9Żeglarskie mistrzostwa Polski firm budowlanych.
5.9Omega Cup Wdzydze - Otwarcie sezonu
5.7Igrzyska Olimpijskie 2016
5.6Polish Match Tour – pierwsze rozstrzygnięcia!
5.1Zakończyły się regaty o Puchar ARKI
5.1Puchar Arki 2011
4.29Puchar Świata - Hyeres
4.29Zaczyna się piąty sezon POLISH MATCH TOUR. Dwie imprezy na początek!
4.29VI Puchar KS Zatoka Puck
4.206th Université de Nantes Sailing
4.19V Regaty - Memoriał Kpt. Jacka Pawluka / Zawiadomienie
4.19Puchar Komandora JKMW Kotwica
 
© Copyright 2001-2010   sails.pl team
email: do@sails.plhosted by  © no1
Stronę wygenerowano w czasie: 0.0926790237427s