Start!  |   Wydarzenia  |   Pliki  |   Video  |   Forum  |   Szkolenie  |   Galeria  |   Zawodnicy  |   Linki  |   O nas
16.7.2018

 


01:01:00 21.12.2010
Podsumowanie sezonu meczowego 2010  //  Polish Match Tour


Chcesz dostawać powiadomienia o nowych artykułach na sails.pl?
Kilknij tutaj!!!

   Zakończył się kolejny intensywny sezon regat meczowych dla polskich zawodników. ISAF opublikował ostatni ranking w 2010 roku, spróbujmy więc podsumować co wydarzyło się w ciągu ostatnich 12 miesięcy w Polsce.

IMPREZY:

W 2010 w Polsce zorganizowano 7 imprez zaliczanych do rankingu Pucharu Świata ISAF i Pucharu Polski. 6 imprez to regaty w ramach Polish Match Tour w tym Mistrzostwa Polski a siódmą imprezą były regaty Sopot Match Race. Tylko jedne regaty rozegrały się w obsadzie krajowej i miały niski grade4, pozostałe to imprezy grade 3 i 2 (Sopot). Łącznie w całym sezonie sklasyfikowano 38 sterników w tym 15 z zagranicy.

Porównując ilość imprez do sezonu 2009 nie da się pominąć wyraźnego spadku ilości imprez. W 2009 roku zorganizowano aż 20 imprez. Skąd taki spadek? W 2010 nie odbyły się 3 zaplanowane imprezy Polish Open organizowane przez Open Yachting. Zdecydowanie zmniejszono ilość imprez niższej rangi czyli grade 4 i 5. W 2009 roku tych imprez było łącznie aż 10 (w tym 3 grade5), a w 2010 tylko 1. Powodem były głównie ograniczenia budżetowe oraz kłopoty z frekwencją odnotowane w sezonie 2009 – po prostu regat było za dużo jak na ilość polskich zawodników i ich możliwości czasowe i budżetowe. Czy ilość imprez w 2010 była optymalna? Na pewno bardziej choć doskwierał jednak brak imprez dla początkujących i chcących zdobywać pierwsze punkty w rankingach ISAF.

Sezon 2011 zapowiada się lepiej. W Sopocie w sierpniu odbędą się regaty bardzo wysokiej rangi grade1 - to będzie już 8 edycja tych regat. Polish Match Tour wystartuje już po raz 5 i zorganizuje 6 imprez grade3, jedne regaty grade2 oraz min. 3 imprezy grade4. Te ostatnie odbędą się w nowej bazie meczowej na południu Polski. Wisienką na torcie będzie Finał Nations Cup 2011 dla regionu Europa, który odbędzie się w Gdyni w lipcu w ramach Gdynia Sailing Days. Organizatorami tej wysokiej rangi imprezy goszczącej po raz pierwszy w historii w Polsce będzie Polish Match Tour, PZŻ i Miasto Gdynia. Kalendarz regat jest jeszcze otwarty i być może zostanie wzbogacony o kolejne imprezy.

ZAWODNICY:

Najwyżej sklasyfikowanym Polakiem w rankingu ISAF po sezonie 2010 został Przemysław Tarnacki. W stosunku do poprzedniego sezonu awansował o 3 pozycje i zajmuje 33 miejsce, najwyższe w swojej karierze. Przemek po 3 latach przerwy wrócił na czoło listy Polaków detronizując Marka Stańczyka, który spadł z 34 na 40 miejsce. Różnice punktowe pomiędzy nimi są jednak dość małe dlatego walka w sezonie 2011 na pewno będzie zażarta. Oprócz dwóch wspomnianych, w czołowej prestiżowej top100 rankingu znajduje się jeszcze 4 Polaków: Tobiasz Zajączkowski (67), Patryk Zbroja (72), Szymon Szymik (81) i Krzysztof Rosiński (89). W tzw ‘poczekalni’ czyli drugiej setce rankingu mamy jeszcze kolejnych 5 sterników w tym 2 kobiety.

Mistrzem Polski został po raz drugi Przemysław Tarnacki pokonując w finale Tobiasza Zajączkowskiego. Brązowy medal zdobył Marek Stańczyk. Obrońca tytułu z sezonu 2009 Rafał Sawicki w tegorocznych Mistrzostwach nie startował. Rafał niestety pochłonięty obowiązkami trenera kadry klasy 470, tegoroczny sezon potraktował bardzo ulgowo startując tylko w 2 imprezach. Ten fakt niestety odbił się na jego pozycji w rankingu i spadł z doskonałego 43 miejsca aż na 173. Szkoda bo to zawodnik o bardzo dużym potencjale co udowodnił w sezonie 2009 wygrywając z najlepszymi.

W ramach ciekawostki świadczącej o rozwoju dyscypliny w skali światowej, warto przytoczyć poniższe dane:

- przed sezonem 2007 kiedy wystartował Polish Match Tour i regularne regaty meczowe w Polsce, w rankingu ISAF sklasyfikowano 28 polskich sterników, z których tylko 2 klasyfikowało się w top 100 (Stańczyk i Tarnacki). Pozostali zajmowali miejsca ponad 300.

- po sezonie 2009, najmocniejszym w historii w Polsce, w rankingu sklasyfikowano aż 66 sterników w tym 6 w top100 i kolejnych 7 w top200.

- po sezonie 2010, w rankingu sklasyfikowano 50 sterników w tym 6 w top100 i kolejnych 5 w top200.

Tabela z pozycjami w rankingu dla czołowych polskich zawodników:

RANKING PUCHARU ŚWIATA 2010 (2009)

1 Przemek Tarnacki: poz 33 (36)

2 Marek Stańczyk 40 (34)

3 Tobiasz Zajączkowski 67 (83)

4 Patryk Zbroja 72 (70)

5 Szymon Szymik 81 (107)

6 Krzysztof Rosiński 89 (163)

7 Jakub Pawluk 109 (102)

8 Szymon Muszyński 113 (173)

9 Katarzyna Pic 166 (208)

10 Rafał Sawicki 170 (43)

11 Zuzanna Gładysz 189 (198)

O sile polskiego match racingu niech stanowi jeszcze jedna analiza. Gdzie zdobywają punkty rankingowe nasi zawodnicy z top100 ? :

Tarnacki – z 8 zaliczanych imprez, 6 to regaty w Polsce Stańczyk – z 8 imprez, 7 polskich Zajączkowski – z 8 imprez, 8 polskich Zbroja – z 8 imprez, 5 polskich Szymik – z 8 imprez, 8 polskich Rosiński – z 8 imprez, 3 polskie

Udział polskich imprez w pkt rankingowych czołowych polskich zawodników wynosi średnio aż 77%. Jak pokazuje przykład, nawet bez kolosalnych nakładów budżetowych na wyjazdy zagraniczne, regularnie startując w krajowych imprezach można zajmować bardzo dobre pozycje w rankingu Pucharu Świata. To doskonale świadczy o sile polskich imprez, ich randze i poziomie sportowym.

MATCH RACING KOBIET:

Jak wiadomo match racing w wydaniu kobiecym będzie dyscypliną na IO w Londynie 2012. W Polsce mamy tylko 3 załogi prowadzące aktywne przygotowania do startu i starające się o kwalifikacje olimpijską. Są to załogi Zuzanny Gładysz, Kasi Pic i Katarzyny Tylińskiej. W tej dyscyplinie rozgrywane są od 2009 Mistrzostwa Polski Kobiet. Jak idzie naszym Paniom? W rankingu Pucharu Świata Gładysz i Pic powoli awansują zajmując miejsca pod koniec 2 setki, ale muszą konkurować z Panami. W rankingu ISAF MR Women Gładysz zajmuje 96 pozycje, Pic 97, a Tylińska zajmuje 138 miejsce. Miejsca te jednak nie oddają rzeczywistości z uwagi na skomplikowany system rankingowy kobiet, do którego zaliczają się regaty wyłącznie dla kobiet lub takie, w których startowały pełne załogi kobiece. Wiele imprez Gładysz i Pic ranking Women po prostu nie uwzględnia. Wszystkie Panie próbowały swoich sił na arenie międzynarodowej. W regatach grade 1 w Medemblik czy w Kilonii niestety w konfrontacji z czołówką światową i zupełnie nieznanym sprzętem Elliot 6M, wyniki były słabe. Na co więcej można liczyć bez regularnych treningów na tym jachcie i z czołowymi zawodniczkami? Chyba na niewiele. Start w Akademickich Mistrzostwach Świata również nie przyniósł dobrych wyników. Pic 11, Gładysz 13 – znów zabrakło opanowania nowego sprzętu. Zuza Gładysz odnotowała wartościowy wynik w Międzynarodowych Mistrzostwach Słowenii zajmując 3 miejsce, Tylińska zajęła doskonałe 2 miejsce na Wojskowych Mistrzostwach Świata, a Kasia Pic bardzo dobrze poradziła sobie w regatach Ladies Only Grade2 w Hamburgu zajmując 4 miejsce. Potencjał i motywacja są, brakuje warunków i budżetów. Szanse na kwalifikacje olimpijską bez dodatkowego wsparcie są raczej iluzoryczne, ale na pewno dziewczyny jeszcze powalczą.

CO DALEJ?

Na pewno cieszy ogromy wzrost ilości match racerów w Polsce w okresie ostatnich lat. Poziom naszych zawodników podnosi się wyraźnie z roku na rok. To odbija się w pozycjach w rankingu ale też w zaproszeniach z imprez zagranicznych dla Polaków. Większość zawodników przestała się ograniczać tylko do krajowych imprez i szukają doświadczenia oraz nauki za granicami. Problemem dla nich jest szybka adaptacja do nowych, innych łódek niż te, których używa się w Polsce czyli głównie w Polish Match Tour. Za granica startuje cała czołówka, ale też swoich sił próbują zawodnicy dobijający się do top200, tacy jak Kacper Tuński czy Michał Strusiński. To doskonale rokuje na przyszłość.

Czy na polskie imprezy przyjeżdża czołówka światowa? W Sopocie w tym sezonie mieliśmy już paru doskonałych zawodników (Monnin, Morvan) w tym Karola Jabłońskiego, który powrócił do meczy na małych łódkach w dobrym stylu zajmując 4 miejsce. Gdyby wiało troszkę więcej myślę, że wynik był by dużo lepszy. W Polish Match Tour w regatach grade3, wystartowało paru dobrych zawodników m.in. Stefan Meister (mistrz Niemiec), David Chapman, Farokh Tarapore czy Peter Nicholas – klasyfikowani w czołowej 50 i 100 rankingu ISAF. Co w 2011? Wszystko sprowadza się do kwestii budżetowych i sponsorów – jeśli organizatorom Polish Match Tour i Sopot Match Race uda się zgromadzić dobre budżety, jest szansa na nowe jachty, na bardzo dobra oprawę regat i najlepszych sterników świata. Organizacyjnie jesteśmy przygotowani do największych wyzwań – to podkreślają wszyscy, którzy goszczą na naszych krajowych imprezach Pucharu Świata.

źródło: www.polishmatch.pl

wypowiedz się na FORUM




NEWS
 
5.19Polscy Match Racerzy Atakują
5.18Katamarany
5.16Oiler Cup
5.9Żeglarskie mistrzostwa Polski firm budowlanych.
5.9Omega Cup Wdzydze - Otwarcie sezonu
5.7Igrzyska Olimpijskie 2016
5.6Polish Match Tour – pierwsze rozstrzygnięcia!
5.1Zakończyły się regaty o Puchar ARKI
5.1Puchar Arki 2011
4.29Puchar Świata - Hyeres
4.29Zaczyna się piąty sezon POLISH MATCH TOUR. Dwie imprezy na początek!
4.29VI Puchar KS Zatoka Puck
4.206th Université de Nantes Sailing
4.19V Regaty - Memoriał Kpt. Jacka Pawluka / Zawiadomienie
4.19Puchar Komandora JKMW Kotwica
 
© Copyright 2001-2010   sails.pl team
email: do@sails.plhosted by  © no1
Stronę wygenerowano w czasie: 0.124951839447s