Start!  |   Wydarzenia  |   Pliki  |   Video  |   Forum  |   Szkolenie  |   Galeria  |   Zawodnicy  |   Linki  |   O nas
21.10.2018

 


13:47:00 29.3.2007
Jak zacząć przygodę z match - racingiem  //  Match - racing


Chcesz dostawać powiadomienia o nowych artykułach na sails.pl?
Kilknij tutaj!!!

   Jak uzyskać zaproszenie na regaty meczowego Pucharu Świata.

Match racing nie ma w Polsce tak wielkich tradycji jak np. w Szwecji - mamy w kraju tylko 4 imprezy liczone do klasyfikacji Pucharu Świata. W sezonie 2006 były to: Meczowe Mistrzostwa Polski Klasy 470 (grade 3, pierwsza edycja liczona do rankingu odbyła się w r. 2003), Delphia 24 Match Race (grade 4, 2006), Sopot Match Race Qualifier (grade 3, 2005), Sopot Match Race (grade 1, 2005).
Mimo wszystko regaty meczowe stają się u nas coraz bardziej popularne. Coraz częściej żeglarze ścigający się w innego typu regatach zadają mi pytanie, jak się „załapać” na takie regaty, jak zacząć? Stąd ten artykuł.

Nad wszystkim czuwa Międzynarodowa Federacja Żeglarska – ISAF. ISAF prowadzi ranking sterników, historię startów poszczególnych żeglarzy, przydziela regatom stopień (grade), ustala zasady przydzielania stopni, ustala przepisy regatowe, ustala nakazy i wytyczne co do organizacji regat, nadaje stopnie arbitrom, organizuje im szkolenia, publikuje kalendarz regat i ich wyniki.

Kluczową sprawą w uzyskaniu zaproszenia jest miejsce w rankingu ISAF. Punkty zdobyte w poszczególnych regatach obliczane są na podstawie zajętego miejsca, tzw. bonus factor, liczby wyżej sklasyfikowanych i pokonanych w danych regatach załóg (bonus points) oraz współczynnika zależnego od stopnia regat. Pod uwagę brane są cztery najlepsze starty z ostatniego roku i cztery z roku poprzedniego (w tym przypadku punkty są dzielone przez 2). Regaty meczowe zaliczane do klasyfikacji pucharu świata podzielone są na sześć stopni (tzw. grade, w kolejności: WC, 1, 2, 3, 4, 5). Wiąże się z nimi bezpośrednio współczynnik z jakim regaty „są liczone” do rankingu ISAF. Najmniej ważne są regaty stopnia piątego, najwięcej punktów dają regaty stopnia WC (World Championship czyli obecnie World Match Racing Tour).

Dokładny sposób obliczania punktów przedstawiony jest na stronie (link nie mieści się na stronie i trzeba go skleić): http://www.sailing.org/default.asp?ID=j/qFsA?C&MenuID= j0qgGbk4971qOqF?JTNUjz/9M_s6%60KW%60i,ZYOnLihi

Organizatorzy muszą spełnić wiele wymogów aby otrzymać od ISAF wysoki grade, tym więcej im ważniejsze regaty chcą zorganizować. Jednym z głównych wymagań jest ile startujące załogi „dają” im punktów. Jak łatwo się domyślić jest to ściśle powiązane z miejscem w rankingu ;) Kryteria przyznawania stopni opisane są tutaj: http://www.sailing.org/default.asp?ID=j/vFsA?k&MenuID= j0qgGbk4971qOqF?JTNUjz/9M_s6%60KW%60i,ZYOnLihi - link trzeba skleić.
Co z tego wynika dla nas? Po prostu: nowe załogi nie mają co liczyć na start od razu w regatach wysokiej rangi (grade 3 i lepsze). Specyfika regat meczowych pozwala na zaproszenie max. ok 16 załóg (najczęsciej jest to 8-12 załóg), organizatorzy starają się oczywiście zaprosić jak najlepszych żeglarzy (może sprawiedliwiej będzie napisać „wyżej sklasyfikowanych w rankingu”) co stoi w konflikcie z tym gdzie chcieliby pościgać się nowicjusze :) Tym samym, jeśli nie jesteśmy w pierwszej dwudziestce rankingu nie mamy co liczyć, że ktoś sam z siebie nas zaprosi – o zaproszenia trzeba się postarać.

Co mają więc zrobić ludzie, którzy chcą wygrywać z najlepszymi, jeździć na regaty po całym świecie i zgarniać tysiące dolarów nagród? Zdobyć doświadczenie, punkty w rankingu, poznać ludzi (wielu żeglarzy jest też organizatorami regat) zaczynając od mniej ważnych imprez. Czyli najpierw starty w regatach z grade 4, 5 a z czasem 3, 2, 1, WC :)

Jeśli naszej załogi nie ma w ogóle w rankingu, najlepiej zacząć jest od regat grade 4, 5. Jeśli jesteśmy już sklasyfikowani, ale bardzo daleko (poza pierwsza setką), możemy poszukać zaproszeń na regaty z grade 3, 4, a z czasem startować w regatach coraz wyższej rangi.
Ludzie z pierwszej setki rankingu wiedzą co mają robić i w ogóle nie powinni czytać tego artykułu ;) Oczywiście nie znaczy to, że nie można od razu starać się o start w dobrych imprezach – bardzo często zdarza się, że któraś z załóg, która już zarezerwowała sobie udział w regatach rezygnuje tuż przed regatami i organizatorzy szukają kogoś na ich miejsce. Ma się wtedy kilka(naście) minut na podjęcie decyzji i kilka dni (a czasem godzin ;) na zorganizowanie wyjazdu.
Tak samo osoby, które mają solidną „przeszłość” żeglarską (np. kilkanaście lat startów w pucharze świata klas olimpijskich) mogą liczyć na przychylność organizatorów.

Wyszukiwanie regat najlepiej zacząć od strony ISAF (a jakże...). W zakładce „Events - Calendar” (http://www.sailing.org/isafcal/calsearch.asp) wybieramy „Class – Match Race - Open” (klasyfikacja otwarta) lub „Match Race – Women”, Nation, Grade itp takie jak nam odpowiada. Najlepiej starać się o zaproszenia na 2-4 miesiące naprzód. Miesiąc przed regatami lista zawodników jest już zazwyczaj zamknięta.
Po wyświetleniu listy imprez przeglądamy po kolei te, które nas interesują. Po kliknięciu na link wyświetlają się wszystkie przydatne informacje nt. regat: miejsce, data, grade i co dla nas najważniejsze: kontakt do organizatorów. Wybieramy te imprezy, które nas interesują, i zapisujemy je np. w arkuszu Excela (przeglądanie za każdym razem kalendarza na stronie jest dość uciążliwe, poza tym w Excelu można zapisać sobie wiele dodatkowych informacji – załączyłem taki przykładowy plik na stronie naszej zaogi - atomic.sails.pl - w dziale „MULTIMEDIA-PLIKI”).
Kalendarz odwiedzamy co jakiś czas w poszukiwaniu nowych regat - jest on uzupełniany kilkanaście razy w roku. Wybieramy od razu po 4-6 imprez na każdy miesiąc - na część i tak nas nie zaproszą, z reszty (tej gorszej) zrezygnujemy sami – tak aż zostanie nam pożądana liczba startów.
Kiedy mamy już przygotowany solidny plan na najbliższe miesiące zaczynamy to co najważniejsze: błaganie o zaproszenia ;) Najprostsza metoda polega na wysłaniu pod podany adres kontaktowy maila w stylu: „Jesteśmy żeglarzami z Polski, chcielibyśmy wziąć udział w waszych regatach, dajcie znać czy jest to mozliwe lub nie” plus ewentualnie na początku startów krótki opis naszej załogi i naszych sukcesów.
Jeśli jesteśmy „nowi” organizatorzy przeważnie nie odpisują - trzeba się wtedy koniecznie przypomnieć. Ważne, żeby nie zniechęcać się jeśli nikt nam nie odpowiada (czasem wysyłałem kilkanaście maili zanim dostałem jakąkolwiek odpowiedź, część akcji zakończyła się sukcesem – pojechaliśmy na regaty), lub nie chce nas zaprosić – początki mogą być trudne, ale z czasem przestaje to być problemem. Jeśli podany jest telefon, warto do organizatorów zadzwonić.

Kiedy ktoś chce jakimś cudem ;) zaprosić żeglarzy z Polski, przysyła nam kilka papierków: zawiadomienie o regatach i formularz zgłoszeniowy.
Zawiadomienie o regatch zawiera wszystko co istotne z punktu widzenia zawodnika: jakie łódki będą używane podczas regat, liczbę osób w załodze, daty zgłoszeń i terminarz regat, wysokość wpisowego i tzw. damage deposit (czyli pieniędzy na ewentualne pokrycie szkód przez nas wyrządzonych – nie musi to być gotówka, często wystarczy wypukła karta kredytowa), format regat itp.
Formularz zgłoszenowy wypełniamy i odsyłamy organizatorom. Część z nich wymaga również wpłacenia wpisowego w określonym terminie przed regatami (przelew). Formularz zazwyczaj również musi być wysłany do określonego dnia. Jeśli nie chcemy w danych regatch startować (mamy lepsze w tym czasie) możemy bez problemu zrezygnować – na to również podana jest „ostateczna” data. Jeśli potwierdzimy nasz start a na regaty nie przyjedziemy, organizatorzy mogą nałożyć na nas tzw. „zero score penalty” – czyli za nasz następny start – nieważne gdzie, kiedy ani jakie zajęliśmy miejsce - dostaniemy zero punktów do rankingu (uwzględnia to ISAF). Z każdym jednak da się dogadać, ważne jednak, żeby nie lekceważyć nikogo – organizatorzy często znają się i po jakimś numerze z naszej strony możemy mieć problemy z poźniejszymi startami.
W formularzu zgłoszeniowym sternik musi podać swoje ISAF ID – niezbędne przy obliczaniu rankingu (jesli ktos jeszce nie ma to musi sobie stworzyć: http://www.sailing.org/isafsailor/ ).

Bardzo często zdarza się, że sposób w jaki należy zgłosić naszą załogę podany jest w zawiadomieniu o regatach. Nie można ograniczać się tylko do wysyłania maili. Na stronach regat, klubów bądź centrów meczowych czasem podane są formularze zgłoszeniowe w formie on-line. Zawsze trzeba wejść na stronę jeśli jest podana w charakterystyce imprezy na www ISAF’u. Często podane są tam listy zawodników i lista oczekujących – takie strony trzeba regularnie odwiedzać. Adresy kilku stron zamieściłem poniżej. Część z nich nie ma wersji angielskiej, trzeba wtedy poklikać „na czuja”.

To chyba tyle, reszta zależy już od indywidualnych ustaleń.

Z czasem, kiedy nawiąże się więcej kontaktów zaproszenia „przychodzą” same a my możemy pracować nad kolejnymi, coraz bardziej prestiżowymi startami. Wiele regat wyższego stopnia (grade 3, 2, 1) ma też regaty kwalifikacyjne (czasem nie umieszczane w kalendarzu) – warto poszukać informacji na ich temat na stronach regat. Z czasem można nawiązać też wiele kontaktów, które później procentują, a po ok dwóch latach startów wszystko zaczyna się „krecić samo” ;)

Co najważniejsze: to wszystko w porównaniu do samego startu w regatach match - racingowych jest b. proste. Udział w imprezie grade 1 i możliwość zmierzenia się i wygrywania z najlepszymi, zawodowymi żeglarzami sprawia niesamowitą satysfakcję. Zachęcam wszystkich do spróbowania swoich sił. My już zaczęliśmy ustawiać sobie kalendarz na sezon 2007...

Kilka przydatnych linków – na części z tych stron (centrach meczowych) podane są kalendarze imprez, często publikowane o wiele szybciej niż na stronie ISAF, a wiadomo, że kto pierwszy...
http://www.segel.aland.fi/start.con - centrum meczowe w Finlandii
http://danishopen.kdy.dk/ - Danish Open (WC z regatami eliminacyjnymi)
http://www.sail.dk/ - centrum meczowe w Danii z włąsnym kalendarzem regat
http://www.matchrace.de/ - Match Race Germany (WC z regatami elimacyjnymi)
http://www.luganoyachtclub.ch/ita/mrl.index.php - Match Race Lugano (grade 2)
http://www.matchklub.de/ - regaty w Niemczech
http://www.njk.fi/ - mecze w Finlandii
http://www.rya.org.uk/ - mecze w Anglii
http://www.stmoritz-matchrace.ch/en/home/index.htm?0&0 – St. Moritz Match Race (WC z regatami elimacyjnymi)
http://www.berlin-match-race.de/ - grade 2 w Berlinie z regatami elimacyjnymi
http://www.matchracing.net/ - mecze w Finlandii
http://www.worldmatchracingtour.com/? – chyba jasne
http://www.tmc-matchrace.dk/ - centrum meczowe w Danii
http://swisstour.alinghi.com//de/ - Alinghi Swiss Tour
http://www.gkss.se/templates/category.asp - centrum meczowe w Szwecji
http://www.vsaw.de/berlin.html - regaty w Berlinie
http://www.wasasegelforening.com/ - regaty w Finlandii
http://www.viamichelin.com/viamichelin/gbr/tpl/hme/MaHomePage.htm - szybki podgląd Europy, planowanie podróży

Krótka charakterystyka miejsc, gdzie możemy pływać:
Niemcy – blisko, tanio, dobra organizacja i kontakt
Francja – trochę drożej niż Niemcy, organizacja zależy od stopnia regat, zdarzyło im się odwołać grade 3 na dzień przed regatami. Łódki czasem przypominają Venuski.
Szwecja – porządna organizacja, dobry kontakt, b. dobrzy przeciwnicy, drogo (wpisowe nawet 1500 zł), smutny kraj i smutni ludzie. Dobre łódki (DS 37, J80). Wygodnie jeśli płyniemy promem.
Włochy – organizacja często szwankuje, trudny kontakt (długo odpisują na maile, trzeba się przypominać). Super miejsca do pływania ;)
Anglia – blisko jeśli lecimy samolotem, ceny jak we Francji, dobra organizacja (regaty organizują żeglarze i czasem długo odpisują)
Dania – trochę taniej niż w Szwecji, dobra organizacja i kontakt, dobre łódki

To chyba wszystko. Pytania można kierować na mój adres mailowy: maciek@sails.pl

Pozdrawiamy,
Nautiner Yachts Sailing Team.

PS. Po ostatnich wydarzeniach mogę stwierdzić, że warto ze sobą wozić trochę żelkotu, maty szklanej, szpachlowkę i narzędzia do łatania mniejszych dziur i odprysków kadłuba – można zaoszczędzić sporo pieniędzy z „damage deposit” ;)
PSS. Inne "przydatne" ;) teksty tego typu można znaleźć na naszej starej stronie atomic.sails.pl/old w dziale "Technika".
Informacje o match - racingu w Polsce (m.in. zasady eliminacji do MME, Nations Cup) znaleźć można na stronie Polskiego Związku Żeglarskiego - www.pya.org.pl - w dziale "Match - Racing". Materiały tam zawarte będą sukcesywnie rozbudowywane.


wypowiedz się na FORUM




NEWS
 
5.19Polscy Match Racerzy Atakują
5.18Katamarany
5.16Oiler Cup
5.9Żeglarskie mistrzostwa Polski firm budowlanych.
5.9Omega Cup Wdzydze - Otwarcie sezonu
5.7Igrzyska Olimpijskie 2016
5.6Polish Match Tour – pierwsze rozstrzygnięcia!
5.1Zakończyły się regaty o Puchar ARKI
5.1Puchar Arki 2011
4.29Puchar Świata - Hyeres
4.29Zaczyna się piąty sezon POLISH MATCH TOUR. Dwie imprezy na początek!
4.29VI Puchar KS Zatoka Puck
4.206th Université de Nantes Sailing
4.19V Regaty - Memoriał Kpt. Jacka Pawluka / Zawiadomienie
4.19Puchar Komandora JKMW Kotwica
 
© Copyright 2001-2010   sails.pl team
email: do@sails.plhosted by  © no1
Stronę wygenerowano w czasie: 0.0936830043793s