Start!  |   Wydarzenia  |   Pliki  |   Video  |   Forum  |   Szkolenie  |   Galeria  |   Zawodnicy  |   Linki  |   O nas
22.8.2018

 


10:24:00 10.5.2006
Europa na wietrze 4-5  //  Trym łodzi klasy Europa


Chcesz dostawać powiadomienia o nowych artykułach na sails.pl?
Kilknij tutaj!!!

  

Instrukcja żeglugi podobnie jw. przewiduje trasę po trapezie. Prognoza pogody przewiduje wiatry o średnie sile tj. 4-5 w skali B.

Decydujemy się na założenie zestawu o normalnych wymiarach SL-WB ( o długości liku tylnego 5050 - 5120 mm) o płytszej charakterystyce z masztem umożliwiającym jego wypłaszczenie. Maszt ustawiamy w pozycji 5450 mm. Żagiel po liku dolnym w rogu szotowym 2670 mm.Regulacja w rogu halsowym mocno napinająca lik dolny( zawsze w pierwszej kolejności ustawiamy regulacje liku dolnego w rogu szotowym a później w rogu halsowym ), kanigan luźny. W takich zdecydowanych warunkach wiatrowych rezygnujemy z gumy przedniej - możemy ją dać trenerowi na motorówkę) gumę tylną pozostawiamy.

Po wypłynięciu na wodę i wstępnych przymiarkach możemy skorygować przed wyścigiem położenie masztu, podobnie jak opisano wyżej lecz w granicach wymiarów w lewo 3 obroty do 5480 mm lub w prawo np. 1 den obrót do wymiaru 5440 mm.

Decyzje o zmianie w ustawieniu żagla podejmujemy w sytuacji gdy po wybraniu żagla do pokładu nie uzyskujemy skrętu żagla w górnej partii żagla patrz wcześniej zamieszczone rysunki. Prawidłowe ustawienie żagla wymaga ewentualnej korekty w ustawieniu regulacji rogu szotowego do wymiaru 2700 ( do opaski ) zmniejszenie skrętu lub 2680 zwiększenie skrętu żagla , działania tą regulacją powodują zmiejszenie lub zwiększenie głębokości żagla co może powodować zbyt mocne lub zbyt słabe wypłaszczenie żagla. Tylko doświadczenie zdobyte na treningach może pomóc w ocenie prawidłowego ustawienia naszego zestawu.

Do ustawienia mamy jeszcze regulacje suwaka na prowadnicy oraz ustawienie miecza. Przy sile wiatru 4-5 w skali B miecz podnosimy i pochylamy go w dolnej części ku rufie. Podnosimy go do wysokości 20-25 cm górna krawędź miecza nad górną powierzchnię skrzynki mieczowej.Położenie suwaka prowadnicy 5-8 cm od końca przy mniejszej fali . Przy większej fali i sile wiatru zdecydowanie 5 w skali B pływamy na pełnej szerokości prowadnicy .

Bom wybieramy do pokładu.

Pozycja sternika w miejscu najdalej oddalonym od środka łodzi patrz rys. poniżej.

Takie balastowanie to pewna wygrana.

Tak przygotowaną łodzią możemy startować. Musimy jeszcze pamiętać o korygowaniu regulacji kaniganem. Zbyt mocne wybranie może zniekształcić żagiel. Likwidowanie zmarszczek na siłę nie poprawia sprawności żagla.

Zbliżamy się do górnej boji ( na pierwszej halsówce musimy wchodzić prawym halsem), na boji odpadamy -wyprzedzająco luzujemy szoty następnie ruchem steru, kierujemy się na grzbiet fali by natychmiast uzyskać dużą szybkość i większą przewagę nad jachtami jeszcze żeglującymi kursem ostrym na boje. Niewłaściwe wykonanie odpadania powoduje, że nasza łódka staje dęba a my walczymy o życie , stracimy w ten sposób kilka a może kilkanaście miejsc.

Ponieważ w tych warunkach wietrznych miecz mamy podniesiony do góry możemy ale nie musimy przed podejściem do boji jeszcze go podnosić. Jeśli go trochę jeszcze podniesiemy ułatwi to nam znacznie manewr odpadania. Uzyskanie po boji dużej szybkości pozwoli nam jeśli ze względów taktycznych jest taka konieczność , wykonanie zwrotu prze rufe. Jeśli jednak mamy taki plan to musimy zwrócic uwagę by , nie podnieść zbyt wysoko miecz oraz zbyt mocno wybrać obciągacz bomu, przy wykonaniu rufy może okazać się to katastrofą. Zalecam robić rufę dopiero na drugim albo jeszcze następnym zjeździe z fali po skontrolowaniu położenia miecza i obciągacza bomu.

    Po zwrocie przez rufę trymujemy łódź następująco:
  • miecz podnosimy na bezpieczną wysokość
  • luzujemy szoty
  • luzujemy kanigan oraz regulacje rogu halsowego
  • wybieramy obciągacz bomu optymalnie- raczej mocno
  • pozycja sternika do tyłu skośnie w podmuchach bardziej do tyłu , ewentualnie balastując na trzecim pasie jedną nogą , drugą podhaczamy pod przedni pas , daje to możliwość zmiany pozycji ku przodowi
  • zdecydowanie wykorzystujemy zafalowanie, ostrzymy -rozpędzamy-odpadamy aż do uzyskania napływu strug wiatru z odwrotnej strony żagla tj. od strony tylnego liku żagla, dla utrzymania szybkości na tej samej fali na której rozpoczynaliśmy ślizg, pozwoli nam to dłużej utrzymać się w ślizgu.
  • pracujemy szotem ciągnąc od dołu w granicach dozwolonych par.42

Zbliżamy się do dolnej boji lub bramki trymujemy łódkę jak przed startem i w trakcie poprzedniej halsówki wyciągając właściwe wnioski, uwzględniając zmiane siły wiatru. Przy tej sile wiatru zacinające się regulacje dyskwalifikują sternika .

Druga halsówka to głównie rozgrywka taktyczna i strategiczna. Wejście na górny znak na dobrym miejscu to już prawie sukces, jeśli na treningach ćwiczyliśmy żeglowanie półwiatrami. Przy tej sile wiatru to jazda w ślizgu na całym odcinku między bojami. Trymowanie łodzi na tym kursie musimy już zacząć podchodząc do górnego znaku. Przy lewoskrętnej trasie jest to kurs na prawym halsie.
Wchodzimy prawym halsem już wcześniej podnosząc nieco miecz.
Wybieramy obciągacz bomu.
Wyprzedzająco luzujemy szot , balastując skośnie mocno do tyłu , sterem kierujemy łódkę na grzbiet fali , rozpoczynamy szaleńczą jazdę z falą , obserwujemy następną , jeśli ją doganiamy i za chwilę grozi nam wbicie się w falę lekko podostrzamy by ją przeskoczyć i natychmiast odpadamy by ponownie cieszyć się uzyskaną szybkością. Przy zbliżaniu się do boji po której będziemy płynąć kursem fordewindowym wcześniej opisanym sposobem , powinniśmy właśnie złapać taką falę z której w pełnej szybkości ominiemy boję.

Trym łodzi na kursie fordewindowy opisany został wcześniej.

pamiętać , że zbliżamy się do ostatniej boji po której kursem baksztagowym przy lewoskrętnej trasie, lewym halsem popłyniemy na metę.

Czeka więc nas na boji lub krótko po jej ominięciu zwrot przez rufę.

By to wykonać trzeba pamiętać o mieczu i obciągaczu bomu no i wybrać miejsce tak by zrobić to w ślizgu na fali.Po wykonaniu zwrotu natychmiast wybrać obciągacz bomu, podnieść miecz. Płynąc na metę koncentrujemy się przedewskim na ustawieniu mety i ewentualnej możliwości wyprzedzenia przeciwników płynąc do bliższego końca mety. Uważnie śledzimy fale by np. właśnie przed metą zabrać się z nią i w ten sposób wyprzedzić jednego lub dwóch przeciwników.

wypowiedz się na FORUM




NEWS
 
5.19Polscy Match Racerzy Atakują
5.18Katamarany
5.16Oiler Cup
5.9Żeglarskie mistrzostwa Polski firm budowlanych.
5.9Omega Cup Wdzydze - Otwarcie sezonu
5.7Igrzyska Olimpijskie 2016
5.6Polish Match Tour – pierwsze rozstrzygnięcia!
5.1Zakończyły się regaty o Puchar ARKI
5.1Puchar Arki 2011
4.29Puchar Świata - Hyeres
4.29Zaczyna się piąty sezon POLISH MATCH TOUR. Dwie imprezy na początek!
4.29VI Puchar KS Zatoka Puck
4.206th Université de Nantes Sailing
4.19V Regaty - Memoriał Kpt. Jacka Pawluka / Zawiadomienie
4.19Puchar Komandora JKMW Kotwica
 
© Copyright 2001-2010   sails.pl team
email: do@sails.plhosted by  © no1
Stronę wygenerowano w czasie: 0.0797340869904s