Start!  |   Wydarzenia  |   Pliki  |   Video  |   Forum  |   Szkolenie  |   Galeria  |   Zawodnicy  |   Linki  |   O nas
22.5.2019

 


17:51:00 11.3.2006
Europa na wietrze od 1 do 3  //  Trym łodzi klasy Europa


Chcesz dostawać powiadomienia o nowych artykułach na sails.pl?
Kilknij tutaj!!!

  

Instrukcja żeglugi przewiduje dla łodzi klasa Europa trasę po trapezie. Po starcie kurs na wiatr następnie po okrążeniu boji kurs fordewind , dalej po boji ( bramce) kurs na wiatr po boji górnej kurs półwiatrowy , ponownie fordewid oraz kurs baksztagowy na metę. Prognoza pogody przewiduje wiatry słabe od 1-3 w skali B.

Decydujemy się na założenie zestawu , większy żagiel o głębszej charakterystyce z masztem umożliwiającym jego wypłaszczanie . Maszt ustawiamy w pozycji 5500 mm. Żagiel po liku dolnym w rogu szotowym na wymiarze 2650 mm. Regulacja w rogu halsowym lekko napinająca lik dolny , kanigan luźny. Na okucie dziobowe poprzez bloczek zakładamy gumę, jeden koniec prowadzimy po lewej stronie masztu a drugi po prawej stronie masztu a następnie oba końce napięte mocujemy za okucie do szotów na bomie. Zakładamy jeszcze jeden odciąg gumowy, mocowany do okucia na bomie od tyłu i dalej podhaczamy do regulacji rogu szotowego. Guma przednia pomaga przy słabym wietrze odchylać bom do pozycji baksztag, fordewind a guma tylna pomaga cofnąć żagiel po wyluzowaniu regulacji rogu szotowego.

Po wypłynięciu na wodę i wstępnych przymiarkach możemy skorygować przed wyścigiem położenie masztu ( jeden cały obrót śrubą o 360 stopni w lewo daje zwiększenie wymiaru do wartości 5510 mm tj. do przodu a obrót w prawo daje zmniejszenie wymiaru do wartości 5490 mm tj. do tyłu. Decyzje o zmianie ustawienia żagla podejmujemy w sytuacji gdy po wybraniu żagla do pokładu a następnie po jego lekkim wyluzowaniu ca 10 – 20 cm nad pokładem nie uzyskujemy skrętu żagla w górnej partii żagla. Patrz poniższe rysunki :



Prawidłowe ustawienie żagla wymaga ewentualnej korekty w ustawieniu regulacji rogu szotowego do wymiaru 2660 cm ( zmniejszenie skrętu ) 2640 cm (zwiększenie skrętu) regulacja ta wpływa również na zwiększenie lub zmniejszenie głębokości żagla co może powodować zbyt mocne lub zbyt słabe wypłaszczanie żagla. Tylko doświadczenie zdobyte na treningach może pomóc w ocenie prawidłowego ustawienia naszego zestawu.

Do ustawienia mamy jeszcze regulacje na prowadnicy oraz ustawienie miecza. Jeśli siła wiatru zwiększa się do 3 w skali B to stopniowo podnosimy miecz i pochylamy go w dolnej części ku rufie. Podnosimy go maksymalnie do wysokości 5-10 cm górna krawędź miecza nad górną powierzchnią skrzynki mieczowej. Położenie suwaka prowadnicy ca 20 cm od końca i przy zwiększającej się sile wiatru do 3 w skali B zmniejszamy tą odległość do 10 cm co oznacza, że powiększamy kąt ustawienia bomu do osi łodzi.Koniec bomu 20 cm nad pokładem a w miarę zwiększającej się siły wiatru do 3 stopni w skali B wybieramy go do 10 cm nad pokładem. Ustawienie takie jest również konieczne wtedy jeśli na akwenie pojawiają się fale a żegluga kursem na wiatr wymaga uwzględnienia kierunku i siły zafalowania.
Pozycja sternika w tych warunkach blizko prowadnicy , zwarta nie stawiająca dodatkowego oporu wiatru jak na zdjęciu:



Takie ustawienie łodzi przy prawidłowym rozegraniu startu i pierwszej halsówki winno doprowadzić nas na czołowym miejscu na pierwszej boji.

Zbliżając się do górnej boji prawym halsem odpadamy do kursu fordewind lub baksztag trymując na tym kursie naszą łódź wykonujemy następujące zmiany w regulacjach.

  • podnosimy miecz
  • luzujemy szoty , łódź prowadzimy za szot bezpośrednio mocowany do bomu
  • lekko wybieramy obciągacz bomu by uzyskać lekkie napięcie liku tylnego , wybieranie obciągacza bomu zwiększamy gdy wiatr nieco wzmaga się .
  • pozycja sternika w środku bliżej prowadnicy (przysiad na prowadnicy) noga zewnętrzna po stronie zawietrznej , umożliwia utrzymanie równowagi bez zmiany pozycji . Rozkołys łodźi powoduje dodatkowe opory kadłuba.
  • wykorzystując zafalowanie akwenu oraz nadchodzące szkwały podciągamy szot lekko ostrzymy a po uzyskaniu większej szybkości odpadamy luzując z pewnym opóźnieniem szot tak by wyczuwać opór na szocie , to odpadanie już bez luzowania szota możemy kontynuować aż do uzyskania napływu strug wiatru z odwrotnej strony żagla , co pozwoli nam dłużej utrzymać szybkość łodzi. Musi to się jednak odbywać w rytmie z falą. Cały ten manewr musi mieścić się w jednej fali.Łódź prowadzimy z lekkim przechyłem na nawietrzną. Pracując cały czas szotem ,żaglem w rytm fali utrzymujemy szybkość łodzi pozwalającą nam wyprzedzić przeciwników , szybkość ta ponadto ułatwia nam wykonanie zwrotu przez rufe jeśli jest taka konieczność ze względów taktycznych.



Prawidłowo prowadzony żagiel na kursie fordewind.

Zbliżamy się do dolnej boji lub bramki zagłębiamy miecz całkowicie lub w zależności od aktualnej siły wiatru nieco go unosimy do góry i pochylamy go częścią zanurzoną do rufy. Przy sile wiatru 3 stopnie B górna krawędź miecz około 5-10 cm nad górna powierzchnią skrzynki mieczowej. Przed okrążeniem boji luzujemy obciągacz bomu korygujemy regulacje rogu szotowego. Przyklejenie na końcu bomu paska miarki pozwoli nam przywrócić poprzednie ustawienie lub skorygować jeśli na pierwszej halasówce żagiel nie pracował tak jak byśmy tego oczekiwali.Kierunek regulacji patrz uwagi wyżej. Po okrązeniu znaku kursowego wybieramy żagiel żeglując kursem na wiatr.Ewentualne zmiany w ustawieniu, korekty patrz uwagi wyżej oraz rysunek:

Tuż przed osiągnięciem górnej boji należy podnieść nieco miecz co pozwoli nam w przypadku otrzymania szkwału szybkie wejście w kurs półwiatrowy, następnie natychmiast wybieramy obciągacz bomu i kierujemy się na grzbiet fali tak by uzyskać dodatkowy impuls do zwiększenia szybkości. Ten nawyk w podnoszeniu nieco miecza jest konieczny , ponieważ przy większej sile wiatru i kursie półwiatrowym w ślizgu nie mamy możliwości jego podniesienia. Jeśli musimy to zrobić później to tracimy ślizg .

Kurs półwiatrowy kontynuujemy w trymie:

  • pozycja sternika nieco do tyłu ( kontrolujemy zachowanie się wody wypływającej za rufą , jeśli woda ta jest nadmiernie zburzona to przesuwamy ciało nieco do przodu ( poniższy rysunek)
  • prowadzimy łódź szotem bezpośrednio mocowanym do bomu lub z dołu jeśli wiatr wzmaga się
  • obciągacz bomu wybrany tak by lik tylny żagla był tylko lekko odchylony w górnej części ( lekki skręt)
  • kanigan lużny
  • regulacja rogu halsowego lekko napinająca lik dolny
  • regulacja rogu szotowego bez zmiam jak na poprzednim kursie na wiatr.



Po okrążeniu znaku przechodzimy do kursu fordewindowego. Trymujemy łódź i żagiel jak opisano wyżej.Podobnie dalej płynąc kursem baksztagowym na metę.Płynąc na metę koncentrujemy się przedewskim na ustawieniu mety i ewentualnej możliwości wyprzedzenia przeciwników płynąc do bliższego końca mety. Przy fali bardzo uważnie śledzimy je by np. właśnie przed metą zabrać się z nią i w ten sposób wyprzedzić jednego lub dwóch przeciwników.

wypowiedz się na FORUM




NEWS
 
5.19Polscy Match Racerzy Atakują
5.18Katamarany
5.16Oiler Cup
5.9Żeglarskie mistrzostwa Polski firm budowlanych.
5.9Omega Cup Wdzydze - Otwarcie sezonu
5.7Igrzyska Olimpijskie 2016
5.6Polish Match Tour – pierwsze rozstrzygnięcia!
5.1Zakończyły się regaty o Puchar ARKI
5.1Puchar Arki 2011
4.29Puchar Świata - Hyeres
4.29Zaczyna się piąty sezon POLISH MATCH TOUR. Dwie imprezy na początek!
4.29VI Puchar KS Zatoka Puck
4.206th Université de Nantes Sailing
4.19V Regaty - Memoriał Kpt. Jacka Pawluka / Zawiadomienie
4.19Puchar Komandora JKMW Kotwica
 
© Copyright 2001-2010   sails.pl team
email: do@sails.plhosted by  © no1
Stronę wygenerowano w czasie: 0.19699382782s