Start!  |   Wydarzenia  |   Pliki  |   Video  |   Forum  |   Szkolenie  |   Galeria  |   Zawodnicy  |   Linki  |   O nas
19.7.2019

 


16:34:00 1.1.2006
Europa, Europa  //  Trym łodzi klasy Europa


Chcesz dostawać powiadomienia o nowych artykułach na sails.pl?
Kilknij tutaj!!!

  

Klasa Europa jest klasą monotypową co oznacza, że przepisy są tak sformułowane żeby w największym przybliżeniu wszystkie łodzie były jednakowe we wszystkich szczegółach mających wpływ na osiągnięcia regatowe.

Trymowanie łodzi i żagla klasy EUROPA uzyskuje się poprzez dopuszczone przepisami (okucia , bloczki, pasy i linki) zamontowane w kadłubie , na maszcie i na bomie .

Żagiel posiada w przednim i dolnym liku elastyczną (gumę) liklinę, która umożliwia rozciąganie się materiału żagla wzdłuż masztu oraz wzdłuż bomu. Posiada wzmocnioną głowicę z otworem oraz remizki w rogu szotowym oraz dwie lub trzy remizki w rogu halsowym. Wymiarowo musi spełniać wymagania przepisów.

Maszt posiada okucia dolne (pierścień z poliamidu) - do mocowania pięty masztu w prowadnicy, okucie na wysokości pokładu (pierścień z poliamidu kolorowy)spasowany z pierścieniem mocowanym w pokładzie . W pierścieniu znajdują się cztery pionowe otwory do przeprowadzenia linek regulacyjnych. Od wewnętrznej strony znajdują się okucie do mocowania bomu z bloczkami a poniżej okucia z bloczkami do mocowania obciągacza bomu ( w połowie odległości między okuciem do mocowania bomu a pokładem) drugie tuż nad pokładem. Na topie znajduje się rolka oraz okucie do mocowania fału. Pierścień w kolorze zielonym oznacza że przeznaczony jest dla zawodnika o wadze 50-55 kg, w kolorze żółtym 60-65 kg, czerwonym 70-75 kg, niebieskim 75- 80 kg maszty z białym pierścieniem 60-70 kg. Różnią się parametrami gięcia. Wymiarowo muszą spełniać wymagania przepisów.

Bom posiada okucia do mocowania szotów oraz okucia do mocowania obciągacza bomu w przedniej części w nitowane wzmocnienie z otworem lub wnitowane okucie z obrotowym bolcem do mocowania z masztem. Wymiarowo musi spełniać wymagania przepisów.

Kadłub posiada mocowane bloczki do linek regulacyjnych pod pokładem , knagi do mocowania linek regulacyjnych, knagi do mocowania linek regulacyjnych pasów, knagi do blokowania szotów, okucie z wózkiem mocowane na prowadnicy, okucie do mocowania bloczka kabestanu do szotów, knagi do linek regulacyjnych wózka prowadnicy, knagi do mocowania linek otwierania i zamykania pompek, okucia do mocowania pasów ( mogą być trzy pasy) oraz okucia steru na pawęży , na dziobie okucie do mocowania gumy, a od strony zewnętrznej masztu na pokładzie znajduje się okucie do zabezpieczenia masztu przed wypadnięciem na wypadek wywrotki.

Wszystkie te okucia, bloczki, pasy i linki pozwalają optymalnie trymować łódź klasy EUROPA w różnych warunkach pogodowych i na różnych kursach , pod warunkiem nabycia wiedzy teoretycznej i praktycznej. Szczególnie ta ostatnia wymaga wielu godzin treningów w różnych warunkach wiatrowych.

    Wykorzystując okucia i bloczki łódź posiada następujące możliwości regulacji:
  • stawiając żagiel na maszt przy pomocy fału wciągamy go do opaski górnej na wysokości 4570 mm od dolnego punktu pomiarowego , wysokość tą zapewnia nam właściwie usytuowany opór ( węzeł lub zacisk ) na fale
  • żagiel w dolnej likszparze bomu przytrzymywany jest poprzez regulacje rogu szotowego w granicach wymiarowych 2600 - 2700 mm
  • żagiel w rogu halsowym regulowany jest regulacją kanigan wzdłuż liku przedniego oraz regulacją rogu halsowego wzdłuż liku dolnego
  • obciągacz bomu pozwala na regulacje napięcia liku tylnego żagla
  • wszystkie te regulacje usytuowane są na bocznych powierzchniach obu burt w kolejności od dziobu : kanigan, regulacja rogu halsowego, regulacja rogu szotowego, obciągacz bomu
  • również po obu stronach burt w kolejności do tyłu usytuowane są regulacje pasów , regulacje wózka prowadnicy i knagi blokowania szotów.
  • W rejonie skrzynki mieczowej usytuowane są regulacje zamykania i otwierania pompek oraz uchwyt na butelkę do napojów.

Sternik siedząc na burcie na kursie na prawym halsie , lewą ręką poprzez przedłużacz steruje łodzią a po zablokowaniu szotu w knadze ma w zasięgu prawej ręki wszystkie wcześniej wymienione regulacje. Tą prawą ręką ma również możliwość regulowania położenia miecza w skrzynce mieczowej. Na odwrotnym kursie ma to samo w zasięgu lewej ręki.

Łódź gotowa do żeglowania w ustawieniu bazowym ma maszt ustawiony w pozycji 5450 mm dla żagli SL - WB , 5500 mm dla żagli LL- WB ( wymiar mierzony od górnej opaski masztu do tylnej górnej krawędzi pawęży w osi łodzi) . Żagle oznaczone literami LL są dłuższe po liku tylnym o ca 9-12 cm . Żagle te mają dłuższy lik tylny , posiadają większą powierzchnię żagla używają je zawodnicy o większej wadze, przy masztach o większej charakterystyce ugięcia, przy słabej i średniej sile wiatru.

Ogólna równowaga łodzi klasy EUROPA.

    Na ogólną równowagę ( nawietrzność lub zawietrzność)łodzi klasy Europa wpływa :
  • ustawienie masztu
  • pozycja sternika
  • pozycja miecza
  • pozycja pionowa masztu do powierzchni wody

W zależności od używanego żagla i posiadanej wagi w miarę wzrostu siły wiatru stopniowo wyciągamy miecz do góry kierując go w części zanurzonej w wodzie w kierunku do rufy, a górna krawędź miecza aż do wysokości ca 25 cm ponad krawędź skrzynki mieczowej. Takie ustawienie pozwala skutecznie wybalastować łódz, prowadzić ją w pozycji pionowej co przy prawidłowym balastowaniu i pozycji sternika daje możliwość równowagi wyraźnie odczuwanej brakiem siły oporu na sterze. To zminimalizowanie oporu na sterze umożliwia uzyskanie optymalnej szybkości łodzi. Do uzyskania takiej równowagi i precyzji prowadzenia łodzi należy wyeliminować w pierwszej kolejności luzy na okuciach steru oraz poświęcić wiele godzin treningu na opanowanie i wyczucie tej równowagi.

CDN

wypowiedz się na FORUM




NEWS
 
5.19Polscy Match Racerzy Atakują
5.18Katamarany
5.16Oiler Cup
5.9Żeglarskie mistrzostwa Polski firm budowlanych.
5.9Omega Cup Wdzydze - Otwarcie sezonu
5.7Igrzyska Olimpijskie 2016
5.6Polish Match Tour – pierwsze rozstrzygnięcia!
5.1Zakończyły się regaty o Puchar ARKI
5.1Puchar Arki 2011
4.29Puchar Świata - Hyeres
4.29Zaczyna się piąty sezon POLISH MATCH TOUR. Dwie imprezy na początek!
4.29VI Puchar KS Zatoka Puck
4.206th Université de Nantes Sailing
4.19V Regaty - Memoriał Kpt. Jacka Pawluka / Zawiadomienie
4.19Puchar Komandora JKMW Kotwica
 
© Copyright 2001-2010   sails.pl team
email: do@sails.plhosted by  © no1
Stronę wygenerowano w czasie: 0.111153841019s